Misschien ken je het wel… je loopt in de supermarkt en daar kom je die buurman tegen die 2 maanden geleden zijn vrouw heeft verloren. Je voelt de spanning stijgen want je weet niet wat je tegen hem moet zeggen. De eerste keer dat je hem tegen kwam lukte nog wel, je wenste hem sterkte en vertelde hoe erg je het voor hem vond, de tweede keer voelde al wat ongemakkelijker want ja wat moet je nu zeggen? Maar nu 2 maanden later… weet je, je loopt gewoon het andere gangpad in, hij heeft je toch nog niet gezien, geen man overboord. Je bent hier gewoon niet zo goed in en eigenlijk heb je ook gewoon haast want je partner wacht op het gehakt dat in je winkelmandje ligt voor de lasagne die jullie vanavond gaan eten.

In Memoriam

 

In Memoriam

Een kop die je steeds vaker leest op LinkedIn. Werkgevers die op deze wijze de laatste eer aan hun werknemer betuigen die is overleden of de nabestaanden van de overledene die op deze wijze laten weten dat de desbetreffende persoon hen is ontvallen. Ik vind het een mooie ontwikkeling om te zien dat mensen de vrijheid ervaren om dit medium hiervoor te gebruiken.

Maar ben jij als werkgever er wel op voorbereid als de dood je bedrijf binnen valt? Helaas hebben veel werkgevers geen weet van wat zij moeten doen als het zover is en worden zij hierdoor overvallen. Want:

  • Hoe worden de collega’s opgevangen bij het overlijden van iemand uit het bedrijf?
  • Als een werknemer onverwachts overlijd is er dan iemand die de taken op zich kan nemen, of verdwijnt met de werknemer ook al zijn kennis wat desastreuze gevolgen kan hebben voor jouw bedrijf.
  • Als een collega rouwt vanwege een verlies in zijn privé situatie hoe wordt deze opgevangen door jou als werkgever maar ook door de andere collega’s?

Geen boodschap

Misschien ken je het wel… je loopt in de supermarkt en daar kom je die buurman tegen die 2 maanden geleden zijn vrouw heeft verloren. Je voelt de spanning stijgen want je weet niet wat je tegen hem moet zeggen. De eerste keer dat je hem tegen kwam lukte nog wel, je wenste hem sterkte en vertelde hoe erg je het voor hem vond, de tweede keer voelde al wat ongemakkelijker want ja wat moet je nu zeggen? Maar nu 2 maanden later… weet je, je loopt gewoon het andere gangpad in, hij heeft je toch nog niet gezien, geen man overboord. Je bent hier gewoon niet zo goed in en eigenlijk heb je ook gewoon haast want je partner wacht op het gehakt dat in je winkelmandje ligt voor de lasagne die jullie vanavond gaan eten.

Dit zelfde gebeurd ook op de werkvloer, de collega die 3 maanden geleden zijn dochtertje van 4 heeft verloren staat bij het koffie apparaat waar jij naar op weg was. Het is echt zielig voor hem hoor, maar je weet echt niet wat je moet zeggen, of zometeen zeg je iets verkeerd? Hij heeft vast wel zijn vrouw waar hij mee kan praten of anders Karin van HR. Je duikt wel even eerst het toilet in en als hij er nog staat als je terug komt dan begin je gewoon over die nieuwe klus die je binnen hebt gehaald. Kan hij mooi daarin wat taken oppakken, als hij druk is met werk dan kan hij ook een beetje zijn gedachten verzetten, dat helpt vast ook.

Rouw blijft niet thuis

Het is allemaal zo begrijpelijk, het is ook moeilijk om dicht naast iemand te staan in zijn verlies. Het voelt ongemakkelijk, je bent bang om iemand nog meer pijn te doen of je wilt zelf even het ongemak niet voelen omdat je zelf al genoeg aan je hoofd hebt. Maar voor veel mensen is hun werk hun sociale omgeving, de plek waar ze in verbinding staan met andere mensen. Naast het verlies van hun geliefde verliezen ze zo ook hun sociale contacten. Dit gebeurd niet vanuit onwil maar onkunde omdat veel werkgevers gewoonweg niet weten hoe zij een werkomgeving creëren waarbij de rouwende ruimte krijgt om te rouwen. Want rouw volgt de werknemer, rouw blijft niet netjes thuis op je wachten als jij naar je werk gaat, rouw gaat met je mee, het zit in elke vezel van je lijf.

Leiding bij lijden

Een groot percentage van werknemers die bijvoorbeeld een partner verliezen aan de dood zal niet terugkeren in zijn huidige positie of volledig uitvallen. Dit kan in vele gevallen voorkomen worden of veel beter begeleid worden als de werkgever de juiste kennis heeft. Bereidt je hier op voor, wellicht heb je er nu nog niet mee te maken gehad maar die dag gaat komen en jij hebt hierin de verantwoordelijkheid naar jezelf, je bedrijf en je werknemers om dit op een goede manier op te pakken.

Ik ga graag met jou in gesprek om te kijken wat jij kan doen binnen jouw bedrijf om voorbereid te zijn op rouw en de effecten die het zal hebben op jouw onderneming. Neem gerust contact op dan drinken we vrijblijvend een bakje koffie om te onderzoeken wat ik hierin voor jou kan betekenen.

Liefs,

 

 

Joëlle Gracia